Den hellige måneden Ramadan

Ramadan. En av Islams grunnpilarer. Den niende måneden i den islamske kalenderen. Den ene måneden der muslimer over hele verden faster i en måned kontinuerlig. Den ene måneden der venner, som ikke er muslimer, ikke helt forstår hvorfor man egentlig faster og hvordan en klarer å avstå ifra mat og drikke store deler av dagen. Mange av de samme spørsmålene gjentar seg hvert år: «Hvorfor faster du egentlig?» «Vent, så du kan ikke drikke vann? Ikke bare en liten slurk engang?» «Blir du ikke lei av å faste? Jeg syns så synd på deg.» Sannheten for mitt vedkommende er at mange av de som stiller disse spørsmålene faktisk ikke er klar over den gleden jeg får av å faste eller følelse av fred og en økende spiritualitet.

Gud sier i den hellige koranen: «Å troende! Fastene er forskrevet dere slik som de var forskrevet dem før dere, slik at dere må bli gudfryktige» [2:183]. Fasting er det som hjelper en til å oppnå gudfryktighet, noe som renser kroppen og begrenser djevelens veier. Ramadan går ut på å gi avkall på mat og drikke fra soloppgang til solnedgang. Man skal i denne måneden prøve å få sterkere tilknytning til sin Gud blant annet ved å be og resitere koranen og det er også den måneden der Gud er mest tilgivende, evig nåderik og barmhjertig. På motsatt fall er djevelens eneste ønske alltid, selv i ramadan, å villede muslimer fra å gå den rette veien, men i denne velsignede måneden er Allah barmhjertig mot sine mennesker og stenger djevelen inne slik at den ikke skal kunne villede menneskeheten. Vår test, som muslimer, er å motstå og kjempe mot fristelsene som kommer fra det indre av ethvert menneske.

Ramadan er en måned for personer i alle aldre være det barn, ungdom, voksne, godt voksne eller eldre. Mange barn faster fra de er små, ofte fordi de ser eldre i familien faste og får derfor lyst til å prøve det selv. Det er noen grunner hvor islam tillater en å frastå fra å faste og eksempler på dette er personer som er meget eldre og svake, gravide, ammende, sykdom som påvirker ens helse dårligere etc. Det er flere vers i koranen som støtter opp mot dette, blant annet «… Men den som er syk eller på reise, må fullføre antallet (ved å faste et likt antall) andre dager.» [2:185] og «… Men de som ikke makter å faste, for dem er det pålagt å bespise en trengende person som gjengjeld for det.» [2:184].

Selv om en ikke kan faste eller faster er det flere andre ting som en kan gjøre for å sørge for at fasten oppfyller og er mer nærmere det Gud liker. Man kan faste hver dag med ren tro og intensjon, samt ha i hensikt å søke belønning kun fra Allah den Allmektige. Profeten Muhammad (fvmh) sa: «Enhver som faster i Ramadan med iman (tro), hvor formålet er å søke belønning (fra Allah), hans tidligere synder vil bli tilgitt» [Bukhari] For utenom det var Allahs Mest Elskede (fvmh) sunnah (levemåte) å lese gjennom koranen en gang i ramadan måned og dette er noe vi også kan etterfølge. Dua er også en veldig anerkjent og akseptert handling av en faste, især rett før man bryter fasten. Profeten (fvmh) sa at det finnes tre personer som ikke får bønnen sin avvist fra Gud og en av disse er den fastende, når har bryter sin faste [Al-Tirmidhi, Ibn Majah]. En annen veldig givende handling i ramadan måned, og ellers også, er å gi i veldedighet og være sjenerøs mot alle, slik vår Mest Elskede Profet (fvmh) var. Som ellers i livet bør man også i ramadan frastå fra å lyve, baksnakke, såre andre, være arrogant etc. Profeten (fvmh) sa: «Den som ikke gir opp med å formidle falske påstander (for eksempel det å fortelle løgn), og onde gjerninger, og snakke ondt mot andre, Allah trenger ikke at han ikke spiser og drikker (altså faster)» [Bukhari].

Gud velsignet oss ikke bare med måneden Ramadan, men Han velsignet også oss med flere velsignede netter i denne måneden. Den ene natten blant disse er Laylat-ul-Qadr, også kjent som skjebnenatten. Det er også den mest dydige og velsignelsesrike natten i løpet av det islamske året. Gud sier i koranen: «Sannelig Vi nedsendte den (Koranen) i skjebnenatten. Og hva har du forstått av hva skjebnenatten er? Skjebnenatten er bedre enn tusen måneder (i overlegenhet, velsignelser og belønninger» [97:1-3].

Skjebnenatten faller som oftest i tredje ashra, etter 20. ramadan. Ved en anledning fortalte profeten følgesvenn Hz. Anas (ra) at Profeten (fvmh) under fastemåneden sa: «En måned har sannelig begynt over deg der ligger en natt bedre enn tusen måneder. Den som taper en slik natt har faktisk blitt fratatt alt som er godt, og ingen blir fratatt dette unntatt en som er virkelig uheldig» [Bukhari]. Gud vil under ramadan gjøre alt for å tilgi sine mennesker og derfor har Han velsignet oss med denne hellige natten, så om vi ellers i ramadan ikke får bedt om tilgivelse for våre synder, kan vi denne natten søke for tilgivelse fra Gud.

Med den oppriktige intensjonen om at vi kommer til å frastå og fortsette med de gode vanene satt i ramadan. Måtte Allah velsigne enhver av oss i den hellige måneden og tilgi våre synder, Insha’Allah.